Tonery a náplně

Modelová řada tiskárny

Náplň modelové řady

Náplň modelové řady

Typ tiskárny nebo kazety

Modelová řada tiskárny

Náplň modelové řady

Typ tiskárny nebo kazety

Typ tiskárny nebo kazety

Modelová řada tiskárny

Typ tiskárny nebo kazety

Modelová řada tiskárny

Náplň modelové řady

Typ tiskárny nebo kazety

Typ tiskárny nebo kazety

Modelová řada tiskárny

Náplň modelové řady

Typ tiskárny nebo kazety

Modelová řada tiskárny

Náplň modelové řady

Typ tiskárny nebo kazety

Modelová řada tiskárny

Náplň modelové řady

Typ tiskárny nebo kazety

Modelová řada tiskárny

Náplň modelové řady

Kancelář a škola
IT a Elektronika
Akce a slevy

Co byste měli vědět o elektronickém podpisu

Mnoho z vás již elektronický podpis využívá a je pro něj téměř každodenní záležitostí. Hlavně v podnikatelském sektoru se bez něj neobejdete. Používání elektronického podpisu v administrativě nebo obchodním styku je stále běžnější. Spousta lidí však stále neví, co vlastně elektronický podpis je, kde a jak nejefektivněji jej využívat. Ne že bychom nyní všichni potřebovali tento druh podpisu, ale co to o něm vědět není na škodu.

 

zdroj: pixabay

 

Nejprve si objasněme, že elektronický podpis je řádně stanoven a podléhá nařízení Evropské unie č.910/2014 o elektronické identifikaci a důvěryhodných službách pro elektronické transakce na vnitřním evropském trhu (eIDAS), které vytvořilo standardy pro elektronické podpisy, elektronické pečeti, kvalifikované digitální certifikáty a další metody autentifikačních mechanismů.

Elektronický podpis

Definice elektronického podpisu zní, že se jedná o elektronické identifikační údaje odesílatele, autora elektronického dokumentu. Evropská komise uvádí elektronický podpis jako projev vůle osoby s tím, že souhlasí s obsahem dotčeného dokumentu, kterého se podpis týká. Je ekvivalent klasického ručně psaného podpisu v online světě. 

Jaké typy e-podpisu známe

Nařízení eIDAS definuje tři úrovně elektronického podpisu: „jednoduchý“ elektronický podpis, zaručený elektronický podpis a kvalifikovaný elektronický podpis. Nároky každé úrovně vycházejí z požadavků nižší úrovně, a to tak, že nejvíce požadavků splňuje kvalifikovaný elektronický podpis a nejméně „jednoduchý“ elektronický podpis.

Jednoduchý elektronický podpis

Elektronický podpis je definován jako „údaje v elektronické formě, které jsou připojeny nebo logicky spojeny s jinými údaji v elektronické formě a které podepisující používá k podpisu“ (článek 3 eIDAS). Takže něco tak jednoduchého, jako je napsání svého jména pod e-mail, může představovat elektronický podpis.

Tímto lze považovat za jednoduchý elektronický podpis i sken vlastnoručního podpisu nebo dotykový podpis přímo v dokumentu v mobilu nebo tabletu, případně pomocí dotykového pera na grafickém tabletu.

Zdokonalený elektronický podpis (AdES)

Zdokonalený elektronický podpis (článek 3 eIDAS) je elektronický podpis, který je navíc:

- jedinečně propojené a schopné identifikovat signatáře

- vytvořený způsobem, který umožňuje signatáři zachovat si kontrolu

- spojené s dokumentem tak, aby byla zjistitelná jakákoli následná změna údajů

Nejběžněji používanou technologií, která dokáže poskytnout tyto funkce, je použití infrastruktury veřejného klíče (PKI), která zahrnuje použití certifikátů a kryptografických klíčů.

Kvalifikovaný elektronický podpis (QES)

Kvalifikovaný elektronický podpis (článek 3 eIDAS) je zdokonalený elektronický podpis, který je navíc:

- vytvořený kvalifikovaným zařízením pro vytváření podpisů

- založena na kvalifikovaném certifikátu pro elektronické podpisy

 

Zařízení pro vytváření podpisů se dodávají v mnoha formách na ochranu údajů pro vytváření elektronického podpisu podepisovatele, jako jsou čipové karty, SIM karty, USB klíče. „Zařízení pro vytváření podpisů na dálku“ lze použít i tehdy, když zařízení není ve fyzickém vlastnictví signatáře, ale spravuje jej poskytovatel. Tato řešení s kvalifikovaným podpisem na dálku nabízejí lepší uživatelskou zkušenost při zachování právní jistoty, kterou nabízejí kvalifikované elektronické podpisy.

Kvalifikované certifikáty pro elektronické podpisy poskytují (veřejní a soukromí) poskytovatelé, kterým vnitrostátní příslušný orgán udělil status kvalifikace, jak je uvedeno ve vnitrostátních „důvěryhodných seznamech“ členského státu EU. K těmto seznamům je možné přistupovat prostřednictvím prohlížeče důvěryhodných seznamů. Mnozí poskytovatelé kvalifikovaných certifikátů doručí odpovídající soukromý klíč na zařízení pro vytváření kvalifikovaných podpisů.

Ačkoli v různých kontextech mohou být vhodné různé úrovně elektronických podpisů, v celé EU se výslovně uznává, že pouze kvalifikované elektronické podpisy mají stejný právní účinek jako vlastnoruční podpisy.

 

Zkratkou eIDAS (ang . electronic IDentification, Authentication and trust Services ) se rozumí nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1998/2006. 910/2014 ze dne 23. července 2014 o elektronické identifikaci a důvěryhodných službách pro elektronické transakce na vnitřním trhu. Dokument je platný v celé Evropské unii od 1. července 2016. Účelem nařízení eIDAS je zvýšit důvěru v elektronické transakce prostřednictvím právního rámce, který zaručí jejich bezpečnost na evropské úrovni.

Kdy použít elektronický podpis?

Elektronické podpisy lze použít v různých situacích. Jejich právní účinnost je rovnocenná s účinky vlastnoručních podpisů. Kvalifikované elektronické podpisy lze použít v jakékoli situaci, dokonce i přeshraničně, kde se používají vlastnoruční podpisy, jako například:

- smlouvy (kupní, pracovní, leasingové, pojistné atd.)

- transakce (elektronický obchod, online bankovnictví atd.)

- administrativní postupy (daňová přiznání, žádosti o rodné listy atd.) 

Elektronické podpisy v Evropské unii

Elektronické podpisy byly poprvé uznány v evropské legislativě prostřednictvím směrnice o rámci Společenství pro elektronický podpis (směrnice o elektronickém podpisu) přijaté v roce 1999. Od 1. července 2016 se elektronické podpisy v EU řídí nařízením o elektronické identifikaci a důvěryhodných službách (eIDAS). eIDAS poskytuje předvídatelné regulační prostředí přímo použitelné na všechny členské státy EU, aby umožnilo bezpečné a bezproblémové elektronické interakce mezi podniky, občany a veřejnými orgány.

Výhody elektronického podpisu pro koncové uživatele

Elektronické podepisování umožňuje úplnou digitalizaci obchodních procesů, čímž se eliminují čas a náklady na tisk, faxování, posílání pošty, kopírování, skenování a archivování v papírových formátech, což představuje mnohé nevýhody:

- riziko ztráty, zničení a neúplnosti

- potíže s vyhledáváním, upravováním a sdílením

- potřeba objemného fyzického úložného prostoru

 

Odstraněním této zátěže vlády, společnosti a občané implementující elektronický podpis:

- výrazně ušetřit čas

- zvýšit bezpečnost procesů

- snížit provozní náklady

- snížit uhlíkovou stopu

- zlepšit spokojenost všech stran

 

Elektronické podepisování je rychlé, ekologické, bezpečné a mimořádně pohodlné, což přispívá k lepšímu celkovému zážitku.

Dříve, než začnete využívat kvalifikovaný elektronicky podpis, musíte si jej vytvořit pomocí občanského průkazu s čipem.

 

zdroj: commission.europa.eu

Nastavení cookies

Naše webové stránky používají soubory cookie ke zlepšení uživatelského zážitku. Používáním našich webových stránek souhlasíte s nezbytnými soubory cookie v souladu s našimi zásadami používání souborů cookie. Přečíst více

Soubory cookie jsou malé textové soubory, které webové stránky, které navštívíte, ukládají do vašeho počítače. Webové stránky používají soubory cookie, aby uživatelům umožnily efektivně se orientovat a provádět určité funkce. Soubory cookie, které jsou nezbytné pro správné fungování webových stránek, je možné nastavovat bez vašeho svolení. Všechny ostatní soubory cookie je nutné před nastavením v prohlížeči schválit. Svůj souhlas s používáním souborů cookie můžete kdykoli změnit na naší stránce.