Pracovní prostředí a toxické vztahy, co s tím?
Skoro každý z nás má zkušenost, jak je to pracovat v toxickém prostředí. Pokud vám to nic neříká patříte k těm šťastnějším zaměstnancům, kteří navzdory pracovnímu kolektivu nepocítili toxicitu. Většina z nás takovou zkušenost má a cítí bezmoc až paniku, když se pracovní vztah pokazí. Jedná se o situaci, kdy musíte v práci čelit určité negativní situaci. Přestože věnujeme zvýšenou pozornost budování pozitivní firemní kultury, nedokážeme si vždy vybrat, s kým budeme pracovat. Disfunkční pracovní prostředí může vést ke špatnému zdraví a dokonce poškodit vaše osobní vztahy i mimo kancelář. Vysoký stupeň toxicity může devastovat vaše pracovní zkušenosti a snižovat vaši pracovní produktivitu.
Tipy, jak přežít v toxickém pracovním prostředí
Šikana je dnes hodně rozšířená iv pracovním prostředí. Bohužel, toto není jen problém chování, které se ukončí na střední škole nebo byl charakteristický pro povinnou vojenskou službu v letech minulých. Co tedy dělat, jak se chovat, když zjistíte, že vaše pracovní prostředí nese známky toxicity. První rada zní, přežijte to, buďte silný! Ale vážně, nestaňte se obětí vašeho toxického pracovního prostředí.
Zachovejte klid
Ono se říká, zachovejte paniku a utíkejte, ale zachovat klid je to nejdůležitější. Místo toho, abyste se vzdali v rámci zastrašovací taktiky, vyjádřete se, když násilník projeví nežádoucí chování. Slušně, klidně a pevně komunikujte, že nebudete tolerovat zneužívání. Často to zkrátí schopnost tyrana chovat se agresivně.
Upozorněte o situaci vedení
Rozhovor s nadřízeným může být zpočátku dost nepříjemný. Bez ohledu na to, pokud jste vyzkoušeli všechno ostatní, je důležité, abyste o problému informovali svého nadřízeného. Zachovejte neutrální postoj a hlavně se držte faktů. Komunikujte jasně ak věci. Pokud jste již podnikli nějaké kroky, abyste situaci zvládli a nepomohlo to, požádejte nadřízeného o pomoc.
Třeba si stanovit hranice
Horší situace nastává, pokud toxicitu na pracovišti způsobuje váš nadřízený. V takovém případě je třeba si stanovit reálné hranice založené na faktech prostřednictvím asertivní komunikace. Je sice obtížné být asertivní v takové situaci. Důležité je pevně a zároveň zdvořile stanovit očekávání na pracovišti. Pokud se nic nezmění je na čase zapojit oddělení lidských zdrojů o pomoc.
Vrážení nože do zad je běžnou a destruktivní taktikou toxických členů týmu. Jedná se o šíření fám v rámci pracovního kolektivu. To vás může doslova frustrovat a přerůstat do hněvu. Bohužel to může poškodit i ostatní vztahy na pracovišti. Je sice obtížné konfrontovat takzvaného nepřítele, ale pokud budete mlčet on bude mít navrch. Jak tedy čelit takové situaci?
Ignorujte drby
Pokud se budete pokoušet o vrátím ti, budete vypadat špatně. Jděte si své. Časnými příznaky propagátora fám je tendence šířit ošklivé příběhy o jiných nebo drby. Vyhněte se této osobě a neklesejte na její úroveň. Buďte milí a budujte pozitivní vztahy s ostatními ve svém týmu, abyste zabránili šíření toxicity.
Nepřekračujte sdílení
Dávejte si pozor na to, s kým se podělíte o své myšlenky. Nikdy nesdílejte pocity, nápady (ani cokoli jiného) s klepem. Rozviňte otevřenou komunikaci se svým nadřízeným a ujistěte se, že jako první zná vaše nápady. Můžete tak zabránit i krádeži vašich nápadů pro tým.
Konfrontace
Zní to sice pro drtivou většinu lidí děsivě, konfrontace s útočníkem může pomoci situaci. Někdy se vám může stát, že člen vašeho toxického týmu vytvoří neověřenou informaci. Většinou jde o nedorozumění, která lze uvést na pravou míru a vyřešit pokojným a otevřeným dialogem. Pokud je toxicita z pozice vašeho šéfa, spojte se s co největším počtem lidí mimo váš tým. Je důležité vybudovat silnou síť k odstranění negativního osočování.
Pokud existuje jedna jediná složka úspěchu, je to schopnost budovat a podporovat pozitivní vztahy. Toxické kolektivní chování je ničitelem dobré spolupráce a produktivity. Pokud vaše vedení ignoruje nebo udržuje toxicitu, možná budete chtít zvážit i změnu zaměstnání. Pokud se naučíte, jak efektivně zvládnout toxické pracovní prostředí, tak vás to v konečném důsledku posune o krok blíže ke zdravé rovnováze mezi pracovním a soukromým životem.
Víte co znamenají termíny
Gaslighting
Gaslighting je toxická manipulační taktika. Pokud si myslíte, že váš kolega nebo šéf vás krmí zkreslujícími informacemi a pak máte pocit, že se mýlíte, je to obvykle jasný znak toxicity. Gaslighting souvisí s osobními vztahy, ale v práci to může probíhat tak, že s vámi kolega nebo dokonce váš šéf manipuluje do takové míry, že zpochybňujete svůj vlastní zdravý rozum a vnímání. jde o házení viny na toho druhého. Má to prvky mnohem rafinovanější, než přímá šikana.
Mobbing a bossing
Jedná se o dosti rafinované šikanování v pracovním prostoru. Tento výraz označuje několik forem znepříjemňování života na pracovišti vůči jednotlivci. Projevy mohou být různé a to od verbálních útoků, psychického nátlaku, vydírání, poškozování dobré pověsti zaměstnance, až po pomluvy, sexuální obtěžování a podobně. Oproti tomu je bossing termín, kdy šikanuje a vytváří toxicitu šéf. Může to dělat odlišným odměňováním, zvýšenými požadavky na výkon a podobně.
Na závěr musíme říci, že oba výše popsané termíny: mobbing a bossing nejsou jako takové ve českém právním řádu definovány. Přestože máme k dispozici zákon č. 198/2009 Sb., o rovném zacházení a o právních prostředcích ochrany před diskriminací a o změně některých zákonů (dále jen „AntiDZ“ nebo „antidiskriminační zákon“), nenajdeme v žádném právním předpise termíny šikana, mobbing ani bossing. Už vůbec se nedočkáme jejich definice, a dokonce se nikde ani výslovně nedočteme, že by toto chování bylo nežádoucí či zakázané. I to může být důvodem obtížnějšího boje proti ní. Současně mohou představovat diskriminační chování ve smyslu antidiskriminačního zákona, případě zásah do osobnostních práv jednotlivce. Pokud pociťujete ve svém pracovním prostředí znaky toxicity nebo něčeho, jako nátlaku, co vás odvádí od pracovní pohody, je třeba nad tím přemýšlet a je-li to už neúnosné začít to řešit.