Tonery a náplně

Modelová řada tiskárny

Náplň modelové řady

Náplň modelové řady

Typ tiskárny nebo kazety

Modelová řada tiskárny

Náplň modelové řady

Typ tiskárny nebo kazety

Typ tiskárny nebo kazety

Modelová řada tiskárny

Typ tiskárny nebo kazety

Modelová řada tiskárny

Náplň modelové řady

Typ tiskárny nebo kazety

Typ tiskárny nebo kazety

Modelová řada tiskárny

Náplň modelové řady

Typ tiskárny nebo kazety

Modelová řada tiskárny

Náplň modelové řady

Typ tiskárny nebo kazety

Modelová řada tiskárny

Náplň modelové řady

Typ tiskárny nebo kazety

Modelová řada tiskárny

Náplň modelové řady

Kancelář a škola
IT a Elektronika
Akce a slevy

QR CODE

Určitě se už setkali se čtvercovým obrázkem, ve kterém jsou menší nepravidelné čtverečky. Co obsahují tyto obrázky a k čemu jsou slouží? Tyto často objevující se obrázce jsou QR kódy. Originální název zní QR Code - Quick Response Code. Přeložit to můžeme, jako kód pro rychlou reakci nebo odezvu. Základem je rychlé dekódování informací ukrytých v kódu. Kódů, které v sobě ukrývají různé informace je více a asi nejznámější je čárový kód (barcode). S tím se setkáte v obchodech na každém baleném zboží. My se však podíváme blíže na QR kód, který dokáže v sobě ukrývat nejen textové informace, ale i odkazy URL nebo polohu v mapách. Proto je tento kód oblíbený výrobci. Dokáží do něj dostat více informací potřebných pro zákazníka.
 

QR kód vznikl před 25. lety

 
Ať už tomu věříte nebo ne, QR kód vznikl v roce 1994. Takže zde máme 25 letý systém označování. Základ dostal už v 60. letech v Japonsku. V té době zažívalo Japonsko vysoký hospodářský růst. Právě to způsobilo, že ve velkém vznikaly supermarkety, které se zabývaly prodejem široké škály sortimentu. Obchodníci v té době používali pokladny, kam bylo třeba manuálně zadávat ceny. Tento systém práce se zbožím a pokladnou měl za následek, že se zaměstnanci pokladen ve velkém stěžovali na zdravotní problémy se zápěstím. Následně se u nich potvrdila diagnóza nemoci zvané karpálního tunelu. Řešením byly první čárové kódy na prodávaných produktech. Pomocí nově vyvinutého POS systému, se cena položky automaticky po optickém snímaní zobrazila na pokladně. Součástí tohoto řešení byl i připojen počítač, kam se současně zasílala pořízená informace. Čárový kód v trochu jiné podobě byl patentován již v roce 1951 v USA. Byl vynálezem Normana Josepha Woodland a Bernarda Silvera, tehdy ještě založený na Morseova kódu. Barcode se rozšířil, ale trpěl jistými omezeními. Tím největším byl počet alfanumerických znaků, který byl limitován na 20 znaků. Zpětná odezva byla adresována společnosti Denso Wave Incorporated. Ta v té době právě vyvíjela a čtečky čárových kódů. Potřeba většího obsahu, více informací, které jsou v kódu byla tak naléhavá, že se jí společnost začala zabývat. Denso Wave se pustili do vývoje nového kódu, který měl splnit požadavky uživatelů. Vývojem byl pověřen Masahiro Hara. Jeho úkolem bylo vyvinout 2-rozměrný kód, který by na rozdíl od čárového, (který byl kódován jedním směrem) byl kódovaný směrem napříč a nahoru/ dolů. Zároveň musel být kód schopen pojmout velké množství informací. Přes množství obsahu se však musel dát rychle načíst, tedy rozkódovat informace. Na této myšlence tvorby nového 2D kódu pracovali i jiné společnosti. Masahiro Hara se nakonec dopracoval k úspěšnému výsledku, když necelé dva roky od zahájení vývoje vytvořil QR kód. Ten dokázal kódovat přibližně 7 000 čísel a docela úspěšně i znaky Kanji (čínské znaky převzato Japonci kolem 5. století, kterých je celkem okolo 6 300). Kromě většího obsahu, který byl QR kód schopen absorbovat se zvýšila i rychlost stahování. Oficiálním rokem vzniku QR kódu je rok 1994 a připisuje se společnosti Denso Wave.
 

Co je QR kód

 
Je to v podstatě 2-rozměrný kód, který sestává nejčastěji z bílo-černých čtverečků, modulů, které jsou složeny do čtvercové matice s poměrem od 21x21 do 177x177 bodů s 4 modulovým nárůstem v každém rozměru. QR kód může obsahovat různé informace složené z čísel, písmen a japonských znaků Kanji (kandži). V podstatě rozkóduje kód o 7 089 číslic, 4 296 písmen a číslic, 1 817 znaků Kanji nebo 8 bitové data s 2 953 znaky. To dává dost velký prostor na informace, které má QR kód obsahovat. Přesto, že se v podstatě nevyužívá pro zadávání položek do pokladny, tam je stále vyhovujícím řešením čárový kód, QR kód našel široké uplatnění.
 
 
(Připravili jsme pro vás několik QR kódů, v jednom je ukryté překvapení!)
 

Využití QR kódu v praxi

 
Do QR kódu se původně ukládaly informace o součástkách, pro jejich sledování a později byly oblíbené pro obsah kontaktních informací. Ty bylo možné rychle načíst pomocí pořízení fotoaparátem a softwaru (čtečka QR kódů) v mobilu. Dnes je snímání QR kódů integrované do mobilů, jako základní funkce, bez potřeby další aplikace (iPhone od verze iOS11 a výše).
 

QR kód může obsahovat informace

 
- informace o součástce nebo produktu (výrobce, model, výrobní linka, země)
- geografická lokalizace (odkaz přímo do mapy)
- e-mailová adresa (ve formátu MECARD nebo vCard)
- telefonu údaje (telefonní číslo, sms, mms)
- webová adresa URL
- údaje o události, schůzce (název, čas a místo konání)
- slogan a odkaz na produkt
- odkaz na stažení aplikace (AppStore, Google Play)
- spárování, propojení některých funkcí v produktech
 
 
 
Možnosti využití informací uložených v QR kódu je mnoho. Jak se k nim dostat?
 

Čtečka QR kódů iv mobilech

 
Na čtení čárových kódů se využívají v obchodech snímací senzory, které načítají a rozkódovat informaci o zboží. Ty mohou být integrovány v základně, místě kde se nachází pokladna nebo jako samostatné snímací zařízení. podobné je to i ve výrobě, kde se při pásové výrobě na konci načte kód. Běžně jsou také přenosné čtecí zařízení, které vidíte v rukou zaměstnanců obchodu. Pro načtení informace z QR kódu, vám dnes postačí mobilní zařízení s operačním systémem. Pokud máte mobil, který má čtečku default, nic jiného k tomu nepotřebujete. Stačí naskenovat fotoaparátem obrázek s QR kódem. Samozřejmě fotoaparát na mobilu potřebujete. Pokud nemáte funkci automatického skenování, musíte si stáhnout aplikaci pro čtení QR kódů. V AppStore nebo obchodě Google Play najdete množství bezplatných nebo placených aplikací. Některé dokáží číst i čárové kódy a vygenerovat QR kód. Na tvorbu QR kódu můžete použít webové rozhraní v počítači, různé webové stránky, vám online vygenerují z vašeho textu, URL adresy, kontaktní vizitky, telefonního čísla nebo zprávy QR kód. Ten si můžete stáhnout do mobilu nebo vytisknout na papír. Pořízení je možné z papíru, monitoru nebo displeje mobilu.
Nastavení cookies

Naše webové stránky používají soubory cookie ke zlepšení uživatelského zážitku. Používáním našich webových stránek souhlasíte s nezbytnými soubory cookie v souladu s našimi zásadami používání souborů cookie. Přečíst více

Soubory cookie jsou malé textové soubory, které webové stránky, které navštívíte, ukládají do vašeho počítače. Webové stránky používají soubory cookie, aby uživatelům umožnily efektivně se orientovat a provádět určité funkce. Soubory cookie, které jsou nezbytné pro správné fungování webových stránek, je možné nastavovat bez vašeho svolení. Všechny ostatní soubory cookie je nutné před nastavením v prohlížeči schválit. Svůj souhlas s používáním souborů cookie můžete kdykoli změnit na naší stránce.