Tisk na požádání vs digitální produkty: Moderní řešení pro kreativní podnikatele
Tisk na požádání – Print-on-demand (POD) a digitální produkty jsou oblíbené možnosti pro kreativní tvůrce a podnikatele, kteří chtějí prodávat zboží online, ale liší v několika aspektech. Jaké jsou rozdíly mezi těmito dvěma možnostmi a kterou si vybrat pro své podnikání? Nejprve si shrneme několik faktů.
Co jsou produkty tisku na požádání?
Tisk na požádání je v podstatě obchodní model, ve kterém prodejci mohou prodávat produkty bez vlastnictví inventáře a tisknout své produkty na požádání. I když jsou produkty tisku na požádání přece jen fyzické produkty, tak se prodejci nemusí zabývat výrobou nebo řízením fyzických zásob. Pokud potřebujete produkt s fyzickým tiskem na požádání, jako prodejce se musíte postarat pouze o vytvoření souboru digitálního designu. Dodavatelé tisku na požádání použijí tyto digitální soubory, vytisknou je na produkty, následuje zabalení a doručení zákazníkům. Produkty s potiskem na požádání mohou být reklamní produkty, jako hrníčky, polštáře, trička, mikiny s kapucí a jiné. Mnoho vydavatelů využívá POD také na knihy, katalogy a marketingové prospekty.
zdroj: canva
Co jsou digitální produkty?
Namísto používání digitálních souborů a jejich tisku na fyzický produkt, který se prodává stejně jako tisk na požádání, můžete prodávat pouze digitální soubory nebo jakýkoli produkt v digitálním formátu. Jako prodejce můžete své zásilky doručit elektronicky, prostřednictvím e-mailu nebo odkazů ke stažení. Některé příklady digitálních produktů zahrnují e-knihy, software, online kurzy, hudbu, digitální umění a jiné.
zdroj: canva
Rychlé srovnání: produkty tisku na požádání a digitální produkty
Kvalita produktu
Tisk na požádání a digitální produkty mají jednu výhodu: Oba z nich uvolňují břemeno správy fyzického produktu. Přesto pouze digitální produkty mohou zajistit odklon od problémů s fyzickými produkty. Na druhé straně tisk na požádání stále představuje určitá rizika týkající se kvality fyzických produktů.
Například vaše fyzické produkty tisku na požádání mohou mít chyby. Ať už jde o výrobu nebo přepravu, stále musíte převzít zodpovědnost a řešit refundace a vrácení těchto produktů.
Oproti tomu digitální produkty lze nekonečně duplikovat, aniž by došlo k jakékoli nekonzistenci z hlediska kvality. Digitální produkty se navíc snáze opravují v případě nedostatků a chyb.
Čas
Další výhodou digitálních produktů je, že jejich duplikování nezabere žádný čas. I když počáteční vytvoření může být časově náročné, pak vám duplikování a doručení produktů trvá jen několik vteřin. Na druhé straně, produkty tisku na požádání se tisknou pouze na požádání a jejich dodání vyžaduje určitý časový úsek, než se dostanou k zákazníkům.
Distribuce
Dodavatelé tisku na požádání kromě péče o výrobu zajišťují také přepravu. Vytištěné produkty jsou řádně zabaleny a následně putují k přepravcům. Aby prodejci mohli důkladně sledovat proces přepravy, mnozí dodavatelé tisku na požádání aktualizují stav objednávek a poskytnou kódy sledování pro každý balík.
Distribuce digitálních produktů je mnohem jednodušší a lze ji zautomatizovat a doručit zcela online. Zákazníci obvykle dostávají své nákupy ihned po zaplacení, a to buď prostřednictvím odkazů ke stažení, e-mailu nebo přístupu k digitální platformě.
Náklady
Produkty tisku na požádání jsou dražší než digitální produkty. K nákladům na tvorbu se přičítají i náklady na tisk. Na prodej produktů tisku na požádání a digitálních produktů musí prodejci investovat počáteční náklady na nákup nástrojů a zdrojů na vytvoření digitálních návrhů. Dalším krokem k přilákání zákazníků je investice do reklamního úsilí. To může zahrnovat placené nástroje, optimalizaci webových stránek nebo jiné sociální marketingové aktivity. Digitální produkty lze nekonečně duplikovat bez navyšování ceny. Digitální soubor můžete prodat tisíckrát, ale cena zůstává stejná.
Zisk
Jak je to, nehledě na náklady se ziskem digitálních produktů a produktů tisku na požádání:
Obecně jsou digitální produkty dostupné za nižší cenu v porovnání s produkty s fyzickým tiskem na požádání. Výroba však stojí mnohem méně, nemluvě o tom, že náklady zůstávají stejné bez ohledu na objem vašeho prodeje. To znamená, že čím více prodáte, tím vyšší bude vaše zisková marže.
V případě tisku na požádání nemá zisková marže žádné významné změny, pokud se vám nepodaří snížit náklady. Chcete-li získat více zisků z produktů tisku na požádání, musíte vedle zvýšení objemu prodeje značně optimalizovat náklady, od výroby až po náklady na reklamu.
Poptávka
Fyzické produkty jsou obecně dostupnější, ale větší poptávka je po digitálních produktech. Každý zákazník, který hledá fyzický produkt, si může na požádání koupit položku tisku. To znamená, že si nekoupíte hrnek s textem nebo specifickým obrázkem, grafikou, ale koupíte si předlohu a necháte si to vytisknout. Nestane se vám, že vás odbijí tím, že došly skladové zásoby.
Přizpůsobení a kreativita
Zdá se, že tisk na požádání i digitální produkty mají stejný neomezený potenciál pro kreativitu a přizpůsobení. Oba typy produktů umožňují tvůrcům zpřítomnit své vize a nápady jedinečnými a působivými způsoby a profitovat na své kreativitě.
Hlavní výhody tisku na požádání
Nízké vstupní náklady
Není nutná investice do velkých zásob produktů. Produkty se tisknou až po objednávce zákazníkem.
Nulové skladování
Jelikož se produkty vyrábějí na požádání, odpadá starost o skladování.
Flexibilita designu
Můžete rychle a jednoduše měnič design a přizpůsobovat se tak aktuálním trendům nebo požadavkům zákazníků.
Široká škála, rozmanitost produktů
Tisk na požádání lze aplikovat na různé produkty.
Minimalizace rizika
Produkty se vyrábějí až po objednávce, což minimalizuje riziko neprodaných zásob.
Jednoduchá expanze
Pro rozšíření sortimentu není nutná velká investice do nových produktů.
Hlavní výhody digitálních produktů
Digitální produkty jsou nehmotné, virtuální a mohou zahrnovat e-knihy, software, online kurzy, hudbu, grafiku a další digitální soubory.
Okamžitá dostupnost
Nejvyšší výhodou je okamžitá dostupnost, hned po zakoupení jsou dostupné ke stažení nebo získáte přístup k nim.
Žádné skladování
Nevyžadují žádné fyzické skladování ani logistiku, což snižuje náklady a zjednodušuje distribuci.
Oba způsoby mají své výhody i nevýhody a výběr záleží na typu produktu, jaký nabízíte a preferencí vašich zákazníků. V porovnání s běžnými fyzickými produkty mají produkty tisku na požádání lepší výhodu z hlediska designu. Pomocí tisku na požádání si můžete personalizovat produkt, což přidává na přitažlivosti. Z tohoto důvodu se produkty tisku na požádání obvykle kupují, jako dárek nebo na památku. Na druhé straně digitální produkty cílí na úplně jinou zákaznickou základnu. Kupující digitálních produktů jsou obvykle spotřebitelé, kteří upřednostňují dostupnou a okamžitou povahu digitálních produktů, například knih, designových zdrojů, hudby, filmů, nástrojů atp.
Jednoduše řečeno, produkty tisku na požádání i digitální produkty nabízejí jedinečné výhody a uspokojují různé cílové skupiny. Volba mezi nimi závisí na faktorech, jako je povaha produktu, výrobní a distribuční logistika, preference cílového trhu a cíle a zdroje tvůrce. Není výjimečné ani to, že tvůrci se rozhodnou nabídnout kombinaci obou, aby diverzifikovali své zdroje příjmů a oslovili širší publikum zákazníků.